KIDS de Stijl

Vrijdag 24 november opende Marijke du Long op feestelijke wijze de expositie K.I.D.S. (Kunst In De School) op Basisschool de Bolster in Sint-Michielsgestel. Marijke du Long is sinds 37 jaar werkzaam op de Bolster en gaat met pensioen. Als hoofdleidster, leerkracht en later remedial teacher in de begeleiding van kinderen heeft zij veel betekend voor de Bolster en was zij een zeer gewaardeerde collega. Veel (oud)bolsterleerlingen zijn door haar verder gebracht in hun ontwikkeling.

Verwelkomd door de kinderen en haar collega’s knipte zij het lint door waarmee de expositie “De Stijl” officieel geopend werd. De kinderen lieten haar vol trots zien wat ze gemaakt hebben.

Het is 100 jaar geleden dat de Nederlandse kunststroming De Stijl werd opgericht. De kunstenaars van De Stijl, o.a. Mondriaan en Theo van Doesburg, legden de basis voor het design van nu. Zij ontwikkelden een tijdloze stijl waarin het draaide om dynamiek en schoonheid. Zij geloofden dat nieuwe kunst kon leiden tot een moderne en betere samenleving. Met hun ideeën en ontwerpen maakten zij de weg vrij voor ontwerpers die na hen kwamen.

Tijdens K.I.D.S. ateliers lieten de groepen 6,7 en 8 van Basisschool de Bolster zich inspireren door De Stijl. In creatieve ochtenden, geholpen door ouders, leerkrachten en kunstvakdocent Sofie Boon, hebben de kinderen van de bovenbouw kennis gekregen over deze periode. Ze zijn onderzoekend, scheppend en reflecterend bezig geweest. Door de kinderen intensief te begeleiden, ontstond er verdieping van een techniek. Verschillende technieken kwamen aan bod.

Kinderen vertelden aan hun ouders wat ze gecreëerd hadden. Tijdens de opening konden realistische tekeningen die omgezet zijn naar abstracte vormen bewonderd worden. Er was een modeshow met XXL sieraden. Werken met hout en gips zorgen voor interessante schaduwwerking. De beroemde stoel van Rietveld siert in veel varianten de muur. Abstracte dieren van hout staan naast opgepimpte kringloopvondsten. Ook was er de mogelijkheid om door de digitale Stijl stad te wandelen met het programma Minecraft, kinderen ontwierpen hun eigen gebouw in de architectuur en sfeer van de Stijl.

Een deel van de werken is nog te zien in de school tot de volgende K.I.D.S. expositie, wandel gerust eens binnen.