Werken aan partnertentoonstelling Noordbrabants Museum

Ieder jaar kunnen de partnerscholen van het Noordbrabants Museum mee doen aan een partnerschooltentoonstelling. Het museum geeft een opdracht die op school uitgewerkt wordt. Het werkstuk wordt, samen met de werkstukken van de andere scholen, opgehangen in het museum. De bezoekers mogen bepalen wie de winnaar wordt. Afgelopen jaar heeft de Bolster gewonnen en dit jaar verdedigen we dus de titel.

Met de groep 7 van Roosje is op maandag 4 april hard gewerkt aan het werkstuk. Eind van de week wordt het afgemaakt en dan kunnen we het insturen.

De aanleiding van dit jaar:

Fabre – Dit jaar kruipen we in de huid van de Belgische kunstenaar Jan Fabre.
Van deze bijzondere kunstenaar is van 11 juni t/m 18 september een tentoonstelling te zien in Het Noordbrabants Museum. Hij heeft enorme mozaïek-werken gemaakt van de glimmende dekschilden van kevers. Het is een spectaculair gezicht. In het lesmateriaal zullen we natuurlijk vertellen hoe en waarom hij dat heeft gedaan.
Bosch – In een aantal werken van Jan Fabre herken je misschien de fontein uit het schilderij de Tuin der lusten van Jheronimus Bosch: dat klopt! De tentoonstelling van Jan Fabre maakt onderdeel uit van de Bosch Grand Tour: een serie tentoonstellingen en activiteiten die zijn geïnspireerd op het werk van Bosch.
Congo –  Met de kunstwerken van Congo vraagt Fabre aandacht voor een gevoelig onderwerp uit het verleden van België: de periode dat België de baas was in het Afrikaanse Congo.

De opdracht van dit jaar:

De opdracht voor jullie leerlingen gaat over een probleem in de tijd van nu: maak een mozaïek over de vluchtelingencrisis. We vragen de leerlingen om een materiaal te kiezen dat net zo bijzonder is als de keuze van Jan Fabre. Bijvoorbeeld: bierdopjes, wol, paperclips, voetbalplaatjes, punaises, strijkkralen, hoe origineler hoe beter. We verwachten dat jullie je net als Fabre laten inspireren door het werk van Jheronimus Bosch.

De opdracht moet aan de volgende drie eisen voldoen:

1. thema: vluchtelingencrisis

2. materiaal: mozaïek van ‘originele kleine 3d materialen’

3. voorstelling: net als Jan Fabre geïnspireerd op het werk van Jheronimus Bosch

Hieronder een impressie van de werkochtend:

IMG_7578IMG_7573IMG_7577IMG_7579IMG_7576IMG_7581